Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Kurkuma a její vliv na zdraví

01.12.2021 20:09 Zdraví

Kurkuma je sušené koření oddenku kurkumovníku dlouhého, který je velmi podobný známému zázvorovému kořenu. Rostlina má zduřelý článkovaný oddenek, dlouhé řapíkaté listy s klasy světle žlutých květů. Kurkuma mimo jiné obsahuje silici, limonen, kamfen, alfa- a betapinen, cineol, antioxidant kurkumin i škrob. Kurkuma disponuje zemitou, jemně citrusovou chutí s náznakem sečuánského pepře a hořkosti. Víš, jaké jsou zdravotní benefity tohoto sytě žlutého koření?

Použití koření

Kurkumě se také přezdívá indický šafrán, díky jeho rozšíření v indické, pákistánské, perské i thajské kuchyni, kde se využívá již tisíce let. V našich končinách nejdeme kurkumu především ve směsi kari koření a v poslední době se stává velmi oblíbeným kořením pro dochucení nejrůznějších pokrmů i nápojů. Kurkumový kořen lze používat také čerstvý, nastrouhaný či nakrájený. Ten však velmi dobře obarví vše, co mu přijde do cesty, proto se hojně využívá také jako barvivo. Pro maximální protizánětlivé účinky je ideální kurkumu zkombinovat například s piperinem, který obsahuje černý pepř.

Zdravotní účinky

Kurkuma je důležitou součástí ajurvédské medicíny, pyšní vynikajícími protizánětlivými účinky a antibakteriálními vlastnostmi, používá se k hojení ran i léčbě kožních problémů. Současné výzkumy se přiklání k názoru, že kurkumin tlumí růst rakovinotvorné buňky i zánětlivé onemocnění střev, podporuje léčbu revmatoidní artritidy a zlepšuje zotavení po sportovním výkonu snížením zánětu a bolesti svalů způsobené právě cvičením.

  • Protizánětlivé koření

Kurkuma účinně snižuje existující záněty a může také zabránit tomu, aby lidské tělo produkovalo chemikálie, které zánět vyvolávají. Klíčová složka kurkumin interaguje s mnoha molekulami odpovědnými za zánět tak, aby se snížil jejich nadbytek či chronický zánět.

  • Lepší trávení

Mezi další výhody kurkumy patří její podpora trávení. Díky protizánětlivým vlastnostem je obzvláště prospěšná při poruchách trávení, jako jsou plyny a nadýmání nebo zánětlivé onemocnění střev.

  • Protirakovinné vlastnosti

Ač je toto tvrzení velmi odvážné a prováděné studie značně omezené, některé z nich se přiklánějí k názoru, že kurkuma má protirakovinné vlastnosti. Konkrétně pro buňky rakoviny prsu, střev, žaludku a kůže.

  • Normální hladina cukru v krvi

Kurkumin pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi a potenciálně tak pomáhá léčit nebo předcházet cukrovce 2. typu.

  • Zdravé srdce

Díky snížení hladiny cholesterolu a krevního tlaku, má kurkuma potenciál zlepšit celkové zdraví srdce a snížit riziko kardiovaskulárních chorob či dokonce infarktu. Lidé s onemocněním srdce by se však před konzumací kurkumy měli poradit s lékařem.

  • Podpora imunitního systému

V malých dávkách má kurkumin schopnost zvyšovat protilátkové reakce a pomáhat tělu bojovat s viry. Je tedy ideální pro posílení imunitního systému

  • Prevence Alzheimerovy choroby

V Indii a jihovýchodní Asii, odkud kurkuma pochází, je nízká míra výskytu Alzheimerovy choroby, právě díky vysoké konzumaci tohoto koření (až 125 mg kurkuminu denně). Kurkuma také zpomaluje postup této nemoci.

  • Zmírnění příznaků artritidy

Kurkuma pomáhá při revmatoidní artritidě, bolesti kloubů a osteoartróze.

  • Pomoc při depresi

Studie na zvířatech prokazují, že kurkumin může zvýšit chemikálie v mozku ovlivňující náladu – serotonin a dopamin. Pomůže také lépe reagovat na neočekávaný stres v pracovním i osobním životě.

  • Krásnější pokožka

Kurkuma je také spojována s pozitivními účinky během léčby kožních onemocnění, jako je ekzém, vředy, akné a drobné poranění. Velmi často je přidávána do kosmetiky pro své protizánětlivé účinky a antibakteriální vlastnosti.

 

Zázrak jménem kurkuma

Výzkumy „zázračných“ vlastností kurkumy jsou teprve v plenkách, avšak již jiní množství studií naznačuje, jak blahodárné a zdraví podporující účinky kurkumin přináší. Kurkumu lze konzumovat jako koření, pro její maximální využití účinných látek jsou ale ideální kvalitní doplňky stravy.

 

Sleduj náš na Facebooku a Instagramu!

Další tipy z oblasti zdraví, pohybu a výživy najdeš na našem blogu.